Laten we bij het begin beginnen. Wat betekent duurzaamheid voor jou?

​‘’Nou, dat is een goede vraag. Duurzaamheid is voor mij altijd een vrij abstract begrip geweest. Ik ben me erin gaan verdiepen door alles wat ik er om me heen over las en over hoorde. Op social media zie je foto’s voorbij komen van een schildpad met een rietje in zijn neus, ijskappen die smelten en ga zo maar door. Het zijn allemaal verschrikkelijk beelden. Toen ben ik wel gaan nadenken over wat dit voor mij betekent, maar ook voor mijn bedrijf en mijn kinderen. Ik kwam tot de conclusie dat we de aarde kapot aan het maken zijn én dat we daar iets aan moeten gaan doen. Kortgezegd betekent duurzaamheid voor mij de zorg voor onze planeet.’’
 

''Duurzaamheid is voor mij altijd een vrij abstract begrip geweest.''
 

Hoe is het plan voor een betere wereld, A Better Tomorrow, ontstaan? 

‘’Binnen ICS Groep willen we continu verbeteren. We hebben dan ook het Continu Verbeter Programma ontwikkeld. Binnen dat programma kijken we – bij alles wat we doen – hoe we verspillingen kunnen elimineren. Verspillingen hebben natuurlijk enorm veel raakvlak met duurzaamheid. Als je het hebt over het milieu en de zorg ervoor komen verspillingen vaak aan bod, denk bijvoorbeeld aan het weggooien van producten in plaats van recyclen of aan overproductie. Zo heeft dit programma geleid tot het ontstaan van A Better Tomorrow, ons duurzaamheidsprogramma. Binnen dit programma zie je dat alle kleine beetjes bijdragen aan een groot verschil.’’

Is vanuit die gedachte ook A Better Tomorrow Kids ontstaan?

‘’We hebben goed nagedacht over de doelgroepen die we bij onze aanpak willen betrekken. De eerste doelgroep was duidelijk, die bestaat uit onze klanten: bedrijven en instellingen. De onderwijssector is ook goed vertegenwoordigd binnen onze klantenkring, dus zo kwam ook onderwijs als doelgroep in beeld. In eerste instantie wilden we de schoolbestuurders betrekken bij onze duurzaamheidsaanpak, totdat het idee ontstond om juist iets te ontwikkelen voor de kinderen. Het heeft niks te maken met onze core business, schoonmaak of facilitaire dienstverlening, maar het is wel de perfecte doelgroep om bij te dragen aan een schone en gezonde planeet. We richten ons daarbij natuurlijk op de toekomst en de kinderen zijn immers de toekomst. Voordat we met dit hele idee aan de slag gingen, heb ik thuis gesprekken gevoerd met mijn kinderen. Ik vroeg me af wat zij op dit moment op school doen op het gebied van duurzaamheid. Zij vertelden mij dat ze daar eigenlijk helemaal niks mee doen. Dat verbaasde mij. Sterker nog, het verbijsterde mij. Zo is voor mij de noodzaak ontstaan om daar iets mee te doen.’’
 

‘’Ik had verwacht dat de kinderen al wel les zouden krijgen op het gebied van duurzaamheid”
 

Waarom verbaasde het je zo dat je kinderen nog geen les krijgen op het gebied van duurzaamheid? 

‘’Ik had verwacht dat de kinderen al wel les zouden krijgen op het gebied van duurzaamheid, omdat ons gedrag moet veranderen. We moeten het anders aanpakken om in de toekomst nog net zo fijn van deze aarde te kunnen genieten als dat we dat nu kunnen. En kinderen leer je een gedrag aan, een bepaalde mindset, waar zij op latere leeftijd zelf invulling aan geven. Om het gedrag binnen de maatschappij te kunnen veranderen, kun je dan ook niet jong genoeg beginnen. Om die reden had ik verwacht dat het in het basisonderwijs al wel aan bod zou komen, maar ik kan me ook voorstellen dat door de werkdruk in het onderwijs en de Covid-pandemie de focus ergens anders op ligt.’’ 
 

“Kinderen leer je een gedrag aan, een bepaalde mindset, waar zij op latere leeftijd zelf invulling aan geven.”
 

En is er bij de ontwikkeling van de leermethode ook rekening gehouden met invloeden als bijvoorbeeld Covid19 en de werkdruk in het onderwijs?

‘’Ja, daar hebben we zeker rekening mee gehouden. Er is een tekort aan leerkrachten, wat leidt tot een enorme druk op het onderwijs. We hebben de leermethode dan ook zodanig ingericht dat de leerkracht er eigenlijk geen omkijken naar heeft. De theorie en opdrachten staan klaar en hoeven alleen te worden ingepland. Vervolgens kan de lesstof klassikaal worden behandeld, maar is het ook mogelijk dat de kinderen er zelfstandig mee aan de slag gaan. Het enige wat de leerkracht dan nog hoeft te doen is het nakijken van de ingeleverde opdrachten. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om gastdocenten in te zetten, op die manier heeft de school er hélemaal geen omkijken meer naar.’’ 

Een complete leermethode ontwikkel je niet zomaar. Hoe is het proces van idee tot aan het complete eindresultaat verlopen? 

‘’Mijn connecties zijn hierbij heel belangrijk geweest. Ik heb een expert op het gebied van duurzaamheid en een gedragsdeskundige ingezet. Verder is mijn vaste contact voor het bouwen van applicaties aangehaakt. Deze personen zijn gekoppeld aan een projectteam binnen ICS. Begin 2021 zijn we voor het eerst samengekomen. Iedereen was direct enorm enthousiast, waardoor het idee twee weken later uitgewerkt was en we aan de ontwikkeling konden beginnen. Wat fantastisch was, is dat ook de directrice van de basisschool waar mijn dochters op zitten haar medewerking wilde verlenen aan dit mooie project. Zij heeft vanuit onderwijs-oogpunt iedere stap beoordeeld, waardoor we een leermethode hebben kunnen ontwikkelen die naadloos aansluit op de behoeften binnen het basisonderwijs.’’

Ik hoorde dat er al basisscholen zijn die de lesmethode gebruiken, klopt dat?

‘’Er zijn drie basisscholen aangesloten om de lesmethode te testen. Zij zijn hartstikke enthousiast! In oktober zijn zij begonnen, dus inmiddels wordt de leermethode nu al een aantal maanden gebruikt. Alle foutjes zijn opgelost, wat betekent dat A Better Tomorrow Kids nu officieel klaar is om te worden ingezet in de groepen 6, 7 en 8 van iedere basisschool. We hebben al contact gehad met een aantal scholen die enthousiast zijn, dus we verwachten dat aan het einde van het jaar al enkele tientallen scholen aangesloten zullen zijn!’’


“Het is natuurlijk fantastisch als het thema duurzaamheid in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs én gedurende de beroepsgerichte opleiding aan bod gaat komen!’’
 

Wat is volgens jou de reden dat de scholen zo enthousiast zijn over de leermethode? Welke meerwaarde biedt deze leermethode voor het basisonderwijs?

‘’Ten eerste zijn de scholen enthousiast over de vorm van de leermethode, waardoor het inspeelt op de hoge werkdruk in het onderwijs. Daarnaast merk je dat de scholen het met ons eens zijn dat duurzaamheid een thema is dat binnen het basonderwijs aan bod zou moeten komen. Omdat de leermethode ook geschikt is om de kinderen thuis opdrachten uit te laten voeren, wordt ook de thuisomgeving van deze kinderen betrokken. Op die manier kan hopelijk die beoogde bewustwording worden gecreëerd en ontstaan de kleine stapjes die samen het verschil maken! 

Dus het thema duurzaamheid gaat nu daadwerkelijk worden geïmplementeerd binnen het basisonderwijs? 

‘’Ja, het is zo ver! Ik las laatst een nieuwsartikel over het feit dat de Radboud Universiteit duurzaamheid een verplicht vak wil maken voor haar studenten. Het is natuurlijk fantastisch als het thema duurzaamheid in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs én gedurende de beroepsgerichte opleiding aan bod gaat komen!’’


Wil jij meer weten over A Better Tomorrow Kids? Ons projectteam beantwoordt graag al je vragen. Lees hier hoe je ons kunt bereiken.